string(14) "this is normal"

VOLVO AMAZON P130

Porównaj wybrane modele

Brak modeli do porównania

Dodaj modele do porównania i wybierz najlepszą konfigurację dla siebie.

Kontynuuj przeglądanie

Dane techniczne

Model:
AMAZON P130

Rok:
1968

Oznaczenie silnika:
B18A

Pojemność silnika (cm3):
1778

Rodzaj paliwa:
Benzyna

Skrzynia biegów:
Manualna 4-biegowa M40

Rodzaj nadwozia:
2-drzwiowa limuzyna

Kolor:
Dark Green

Moc maksymalna (KM):
75

Eksploruj

Porównaj

Volvo XC90
B18A
Cena promocyjna: Bezcenny

Cena regularna: Bezcenny

Zapytaj o ofertę

Model:
XC90

Rok:
1968

Oznaczenie silnika:
B18A

Wersja wyposażenia:

Pojemność silnika (cm3):
1778

Rodzaj paliwa:
Benzyna

Skrzynia biegów:
Manualna 4-biegowa M40

Rodzaj nadwozia:
2-drzwiowa limuzyna

Kolor:
Dark Green

Moc maksymalna (KM):
75

Dodaj do porównania

Opis modelu

W 1956 roku zaprezentowano prototyp nowego samochodu osobowego firmy Volvo. Samochód stał się znany w Szwecji pod nazwą Amazon, a na rynkach eksportowych pod oznaczeniami 121 i 122S. Oznaczenie 122S nosiła wersja z mocniejszym silnikiem. Produkcja ruszyła w 1957 roku i początkowo model ten uważano za większy od PV444. Do tego naturalnie przyczyniło się to, że model 121/122 S był 4-drzwiowy. Pojazd miał nowoczesną stylistykę — był też pierwszym modelem Volvo, w którym zastosowano nadwozie pontonowe. Model cieszył się bardzo dużym powodzeniem wśród klientów. Przód charakteryzował się dwoma owalnymi wlotami powietrza. Tylne błotniki zostały wydłużone i zakończone statecznikiem, co było bardzo popularnym rozwiązaniem stylistycznym w tamtym czasie. Model Amazon 121/122 S cechował też bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa dzięki takim rozwiązaniom, jak wyściełana górna połowa deski rozdzielczej, laminowana szyba przednia i pasy bezpieczeństwa zarówno z przodu, jak i z tyłu. Jesienią 1961 roku w modelach P120 wprowadzono wiele daleko idących zmian. Dotychczas używany silnik o pojemności 1,6 litra zastąpiono silnikiem B18 o mocy 75 lub 90 KM, wprowadzono 12-woltową instalację elektryczną i nową kratę chłodnicy, a model 90-konny otrzymał hamulce tarczowe na przednich kołach. 4-drzwiowy model P120 był produkowany do jesieni 1966 roku, kiedy zastąpił go całkowicie nowy samochód Volvo 144. We wrześniu 1961 roku zaprezentowano jeszcze jedną wersję opartą na modelu 121/122S – 2-drzwiową limuzynę. Wersja ta była modelem bardzo wyczekiwanym, szczególnie na rynku szwedzkim, jako że Szwecja w tym czasie była typowym rynkiem samochodów 2-drzwiowych. Technicznie nie było żadnej różnicy między dwoma modelami. Drzwi zostały naturalnie wydłużone w modelu 2-drzwiowym w celu ułatwienia dostępu do tylnego siedzenia, a siedzenia przednie można było, oczywiście w tym samym celu, odchylać do przodu. Tylne boczne szyby można było otwierać przy tylnej krawędzi w celu poprawienia wentylacji. Opcje wyboru silników były początkowo takie same, jak dla modelu 4-drzwiowego. Model 2-drzwiowy był jednak trochę lżejszy — traktowano go również jako samochód nieco bardziej sportowy, dlatego też używano go w wyścigach, zarówno rajdowych, jak i torowych. W celu wzmocnienia sportowego wizerunku modelu Amazon w 1966 roku wprowadzono szybką i szczodrze wyposażoną wersję 123GT z takim samym silnikiem, jaki montowano w sportowym modelu 1800S. W 1968 roku do tego modelu dodano nowy silnik o nazwie B20 w wersji 2-litrowej. Produkcja modelu P130 była kontynuowana do 2 lipca 1970 roku. Była to ostatnia wersja tej rodziny samochodów, a w ciągu lat wyprodukowano łącznie 667 323 sztuki tego modelu. Prezentowany egzemplarz należy do Kamila Sokołowskiego – pracownika Volvo Car Poland i pasjonata starej motoryzacji. Samochód należał do ambasadora Węgier w Szwecji. Przed przybyciem do Polski miał tylko 2 właścicieli. Jest jednym z najlepiej zachowanych Amazonów w Polsce

Umów się na jazdę próbną nowym Volvo

Wypełnij poniższy formularz, skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to będzie możliwe.

Zobacz także

2019

Volvo XC90

329 730 zł brutto

Numer oferty: OFR/1911/2397

Zobacz więcej

2019

Volvo XC90

307 344 zł brutto

Numer oferty:

Zobacz więcej